duminică, 29 aprilie 2018

Amalia VOICU Ultimul picur din Castalia…


Amalia VOICU
Ultimul picur din Castalia…
Ruxandra Anton, Izvorul zidit , Editura Cronica, Iasi, 2004  
Este pentru prima data în ultimul timp, cînd întîlnesc o armonie potrivita între versurile unui scriitor – Ruxandra Anton – si transpunerea lor în grafica proprie acelui autor, în nuante de gri, de mov, de rosu bizantin…
Sentimentul predominant al volumului este de tristete (acuta sau cronica?) – „Umbra batrînului nu mai e/ o pluta pe luciul lunii,/ doar tinta lacrimilor lui/ ce se zdrobesc de spatarul scaunului/ lînga fereastra, lînga destramari îndurate si paienjenisul pieirii” ( Reflexele umbrei ). „Izvorul zidit”, „zborul într-o colivie de lux” sînt emblemele unei artisticitati mereu pe fuga , si în sensul muzical al termenului („Trec strada si nu-mi mai recunosc rafalele unor intentii,/ doar ceva asemanator cu o infuzie din toate,/ o respiratie prea plina,/ un zbor într-o colivie de lux”; „am vazut frînghia pe care calci/ dar n-am vazut abisul”).
Nu stim daca poeta a citit sau nu pe Seferis, însa dictiunea sa se aseamana uimitor cu a grecului. „Raneste cu ranile tale somnul lui/ si nemiscarea îti este calauza,/ sa poti sapa în vijelia unui alt înteles,/ cum îmblînzesti salbataciunea soarelui, la amiaza” ( Îmblînzirea nevazutului ); „ceea ce este fara de moarte în tine, tu esti” – „umblam de-a lungul mortii, oricum”, si un vers precum „Stiam ca am ajuns în adînc” ne aduce aminte de „Meíname sto bithó” – „Tot în adînc avem salas”.
Deseori, poeta face nu simple descrieri, ci descriptii afective: „Greu esti ca focul stins…/ unde este întelepciunea visului/ cînd te îmbraci în enigmatice ploi?” ( De prisos ); „Sovaielnic, rîul se-arunca-n înaltimi vijelioase/ si linistea orbeste;/ sîngeros e drumul lui”.
Daca Unul e Totul, cum spune Parmenide, atunci e firesc sa traim în paradigma lui totul sau nimic , si autoarea zice: „În preajma îngerului, la fel de greu e sa nu mai vrei nimic”. Finalurile poemelor se constituie într-un permanent cogito (si, în acelasi timp, dubito ) – „Foaia scrisa este ruina foii albe,/ chiar daca acum este iluzia paradisului”; „Doar cel cu gîndul masurat va cunoaste vesnicia launtrului”; „Printre rîndurile ploii, gauri în nemurire sapam,/ de sîngele nostru ne ascundem”.
Partea a doua a cartii e, aparent, în proza. Doar prin ironie cunoastem ce e aceea aparenta si esenta, asa ca, de fapt, si aici e tot poezie – „Înca mai simt mirosul lutului umed din încaperea coplesita de izvorul zidit si amenintarea de a nu deslusi, în nici o alta gradina, gustul merelor crude rasarite în marul majestuos din spatele casei” – si chiar întrezaresc însemnatatea lor.
Chiar daca e zidit , izvorul acesta de poezie, dintr-o carte excelenta, face fericiti pe cei însetati, ca aceia se vor satura
Revista Poezia, anul XI, nr. 4 (34) /2005 (Poezie şi veşnicie, iarnă 2005 - Critica)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu